Gaustatoppen byr på en av landets flotteste fotturer. Vel oppe har du utsikt over «halve» Sør-Norge. Ønsker du ikke å gå hele veien opp, eller ned igjen, kan du haike med Nord-Europas mest unike kabelbane, som går på innsiden av fjellet.
Gaustatoppen er, med sine 1883 meter over havet, langt unna å være blant de høyeste fjellene i Norge. Likevel ruver det godt i terrenget, der det ligger i ensom majestet i Tinn i Telemark.
Besøker du toppen en klarværsdag, ser du en sjettedel av Fastlands-Norge. Det betyr at du kan nyte utsikten til Jotunheimen i nord, Nordmarka i Oslo i øst, Hardangervidda i vest, og er du riktig heldig, også fyrlyset på Færder fyr ytterst i Oslofjorden i sør.
15 minutter til toppen
Synes du det virker langt til toppen, har du ingenting å bekymre deg for. Inne i fjellet rett sør for verdensarvstedet Rjukan, skjuler det seg en hemmelighet fra den kalde krigen, som gjør at du kan komme deg helt til topps nesten uten å ta et eneste skritt. Her ligger nemlig en kabelbane du ikke finner maken til noe annet sted i landet.
Den Norske Turistforening (DNT) anslår at Gaustatoppen i dag besøkes av nærmere 100 000 gjester hver eneste sesong. Det er mye takket være Gaustabanen, som omsider åpnet for publikum i 2010. Selv om fjellet er høyt, tar det deg ikke mer enn et kvarters tid å komme til toppen.
Et kaldt vindpust treffer deg i fjeset når du går inn i fjellet. Den første delen av turen går med trikk 850 meter innover, og så bytter du til en kabelvogn på skinner.
Herfra venter en 1145 meter lang reise med 40 graders stigning, før du er framme ved utsikten på toppen.
Planene for Gaustabanen ble lansert allerede i 1953. Utgangspunktet var å bygge et turistanlegg, og for å få det realisert, ble Forsvaret invitert med.
Etter hvert som arbeidet skred fram, ble det, ifølge Gaustabanen, mer forsvar og mindre turisme. Felles grense med Sovjetunionen ga Norge en spesiell rolle som varslingsbase for NATO, og en vesentlig del av sambandsutbyggingen i landet ble finansiert av alliansen.
I 1954 ble det klart at NATO også skulle finansiere hele utbyggingen av Gaustatoppen, og andre interesser ble skjøvet ut på sidelinja, skriver Helge Songe i boka om Gaustabanen.
Da banen sto ferdig, ble den en del av et lukket NATO-anlegg, som etter hvert også fikk værvarsling og kringkasting. De neste 50 årene var stasjonen på Gaustatoppen et knutepunkt i det militære radiolinjenettet i Norge.
Lett tilgjengelig
Gaustatoppen ligger drøye to og en halv time fra Oslo med bil. Kjører du fylkesvei 651 mellom Tuddal og Rjukan, kommer du rett til parkeringa til Gaustabanen. Planlegger du å ta turen til fots, kan du gå fra Svineroi, Stavsro eller Selstali.
– Det som er så positivt med Gaustatoppen, er hvor tilgjengelig den er på grunn av banen. Samtidig går det mange veier opp hit, og du finner stier som passer for alle. Alt fra barnefamilier til den utfordrende veien opp eggen for de som ønsker en fjellsportopplevelse, sier Henriette Hack i DNT Telemark.
Toppen er lettest å nå fra veien mellom Rjukan og Tuddal. Parkeringsplassen ved Stavsro er et godt utgangspunkt, men kan bli full på helgedager med god værmelding. Det går gratis skyttelbuss fra Rjukan og Gausta/Gaustablikk (gode parkeringsmuligheter) fra 1. juli til medio oktober, som stopper på Gaustabanen og Stavsro.
-
Stavsro: Dette er utgangspunktet for den anbefalte hovedstien til toppen, som er 4,6 km lang. Fra Stavsro tar det omtrent 2,5-3 timer å gå opp til Gaustatoppen turisthytte på 1830 moh, og litt kortere tid ned igjen. Turen regnes som middels/krevende, med en høydeforskjell på 700 meter. Mot slutten går du i steinete terreng, så det kan være lurt å gå med fjellstøvler. Turen kan passe godt for turglade barn. Tips: Nyt en deilig porsjon med rømmegrøt på Stavsro kafé når du kommer ned!
-
Svineroi eller Gaustabanen: En annen rute starter fra Svineroi seter, og er 3 km lang, med en høydeforskjell på 850 meter. Denne er bratt, og du bruker ca to timer til toppen. Denne går i mye brattere og mer sårbart terreng.
-
Selstali: Du kan også gå på Gaustatoppen fra Selstali, på vestsiden av fjellet. Dette er en svært krevende tur på rundt 5 timer.
Uansett hvilken rute du velger, husk at været i fjellet kan skifte raskt. Det er viktig å ha med vind- og vanntett tøy, lue og votter, varmt skift, og ikke minst kart og kompass.
En natt i høyden
I sommersesongen kan du også overnatte på Gaustatoppen Turisthytte. Den betjente hytta, som er åpen i sommersesongen og til og med høstferien i oktober, drives av DNT og har enkel servering. Siden den bare har elleve sengeplasser, lønner det seg å bestille på forhånd. Det er også mulig å telte på toppen, men husk at det bare er steingrunn her.
I Rjukan, Hjartdal og Gaustablikk-området finner du et bredt utvalg av mer komfortable overnattingsmuligheter. Flere av dem har utsikt til den majestetiske toppen.
I Rjukan bør du også få med deg et besøk på Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork. Her kan du lære mer om det unike energieventyret Rjukans historie er basert på, og som har gitt byen en plass på UNESCOs verdensarvliste. Også den spennende krigshistorien, da. Vemork var åstedet for en av de viktigste sabotasjeaksjonene under andre verdenskrig, da norske sabotører hindret tyskerne i å utvikle atomvåpen av tungtvannet som ble produsert her.
Krossobanen
Det er også kort vei til andre lett tilgjengelige turer, for eksempel fra toppen av Krossobanen. Nordens eldste to-tausbane i regulær trafikk tar deg opp på Hardangervidda. Banen ble bygget i 1928 og var, ifølge Visit Rjukan, en gave fra Norsk Hydro til Rjukans befolkning, slik at de som bodde nede i den dype dalen skulle kunne komme seg opp i sola i vinterhalvåret. I dag er Krossobanen en turistattraksjon som er åpen hver dag, hele året.
De to vognene, som kalles Tyttebæret og Blåbæret, tar deg opp til Gvepseborg Panorama Café. Her kan du spise middag, ta en kaffe, eller bare nyte utsikten over verdensarven Rjukan, Vestfjordalen, Vemork, Gausdalen, og selvsagt Gaustatoppen, som rager høyreist over det hele.
På toppen er det også en klatrepark og flere turmuligheter, inkludert den litt over én kilometer lange barnevennlige Solstien.
Sykkel på vidda
Du kan ta sykkelen med på Krossobanen og sykle innover Hardangervidda på milevis med flotte sykkelveier. Terrenget her egner seg godt for de minste.
Dra på dagstur med matpakke og fiskestang, eller overnatt på DNT-hyttene Kalhovd eller Mårbu. Den 30 kilometer lange turen inn til Kalhovd er kåret til en av Norges vakreste! Har du ikke sykkel selv, kan du leie i Rjukan.
Vel nede kan de aller tøffeste også prøve seg på Norges råeste strikkhopp, fra den smale brua over Vemorkjuvet!
Se våre beste tilbud
Ferdigpakket norgesferie? Sjekk disse gode reisetilbudene fra våre partnere.
Bli inspirert
Vi har samlet noen artikler vi tror du også vil like.