Skip to main content

Ta ansvar:

9 tips til deg som ønsker å bli en bedre turist

Det er ingen nyhet at vi har en stor innflytelse på verden, lokalsamfunnene og naturen når vi reiser.

På godt og vondt.

Men du kan gjøre en forskjell.

Du kan reise bedre.

Og bonusen? Totalopplevelsen vil også bli bedre!

Den norske reiseindustrien har lovet å kutte karbonutslippet med 50 prosent innen 2030.

Vi må ta bedre vare på omgivelsene våre, øke verdien av lokalproduksjon og sikre jobbmulighetene i lokalsamfunnene året rundt.

På denne måten kan tettstedene bli enda morsommere å både bo i samt besøke.

Vi jobber hardt for å få en mer bærekraftig reiselivsindustri. Lonely Planet rangerte Norge som et av de beste landene å reise til i 2022 på grunn av dette.

Og nå lover altså vi, det norske reiselivet, å jobbe enda hardere.

Er du med?

1. Finn skjulte perler i lavsesongen

Når du drar i lavsesongen, er sannsynligheten større for at du finner unike overnattingssteder, skjulte perler og at du har de største turistattraksjonene helt for deg selv.

2. Spis lokale delikatesser

Besøk koselige gårdsutsalg og spis på restauranter som serverer lokale råvarer.

Under får du både spektakulær arkitektur OG kortreist Michelin-mat.

3. Dra på tur med en guide

Har du lyst til å prøve toppturski, kajakk, juving eller brevandring, men usikker på hvordan du burde gjøre det?

Dra på en guidet tur! På denne måten vet du at sikkerheten din vil bli ivareatt, samtidig som at du får den beste opplevelsen hos noen som kan det.

4. Kjør kollektivt og mer miljøvennlig

Å utforske nye plasser er morsommere når man henger seg på de lokale. Ta buss eller tog neste gang du skal ut på tur.

Og visste du at noen av de norske togrutene er rangert som noen av de fineste i verden?

5. Sporløs ferdsel

Ikke ta med deg noe annet enn bilder, minner og søppel.

Les deg gjerne opp på naturvettreglene før du legger ut på tur.

6. Lær deg å like "slow travel"

Det nye konseptet "Slow travel", eller langsom reise, betyr at du reiser mindre og blir lengre på en plass, men opplever og utforsker mer enn du kanskje har gjort på tidligere reiser.

7. Ta deg en "workation"

Skulle du ønske at dette var utsikten fra hjemmekontoret ditt...?

Det kan det bli! Kombinér reisen med jobb slik at du kan bli lenger.

8. Reis som om du bor der

Unngå de største turistattraksjonene. Få innsidetips av noen som kjenner godt til de beste stedene!

9. Kjøp lokale varer og opplevelser

Når du bruker pengene dine hos lokale bedrifter, bidrar du til at lokalsamfunnet får bedre økonomi og flere arbeidsplasser.

Tar du ferien hjemme i Norge, kan du spare både miljø og penger, og samtidig gjøre noen som eier sin egen bedrift, som et hotell, butikk eller campingplass veldig glade.

Og husk at et lite smil fører til flere smil!

... og blir du en mer bærekraftig turist sørger du for at de neste reiseglade generasjonene kan følge i dine fotspor.

Vil du ha alt i ett?

Besøk et reisemål som er med i merkeordningen Bærekraftig reisemål, som jobber systematisk for å forbedre de negative innvirkningene på miljøet og lokalsamfunnet, og styrke de positive. 

Velg miljøsertifiserte reiseaktører

Reis grønt logo

Reis Grønt symboliserer at produktet har minst én offisiell miljøsertifisering. Symbolet hjelper deg å finne miljøsertifiserte aktiviteter og overnattingssteder når du planlegger norgesturen din. Disse sertifiseringene faller inn under Reis Grønt: Norsk Økoturisme, Svanen, Miljøfyrtårn, ISO 14001, Green Key og Blått Flagg.

Hver for seg og samlet garanterer de for at de merkede opplevelsene følger strenge regler og retningslinjer for produksjon og håndtering av avfall, energiforbruk, transport, krav til underleverandører og bruk av kjemikalier. Tiltakene går utover det norsk lov krever.

Disse sertifiseringene faller inn under Reis Grønt:

Ecotourism Norway logo

Norsk Økoturisme

Sertifiseringen krever helhetlig, ansvarlig og miljøvennlig drift av virksomheten. Bedriftene må oppfylle 100 strenge kriterier innenfor internt miljøarbeid, natur- og kulturbruk. Det kreves at bedriftene utøver godt vertskap og utfører aktiviteter som gir ny kunnskap. De må ha kunnskap om forvalting av naturen.

svanemerket logo

Svanemerket

Et svanemerket hotell eller annet overnattingssted oppfyller ambisiøse miljøkrav og har tatt et helhetsgrep om miljøarbeidet knyttet til energi, vann, mat, avfall, biologisk mangfold, kjemikalier og innkjøp. Virksomheten arbeider strukturert og aktivt med å redusere sitt forbruk av ressurser og optimere driften.

Eco-Lighthouse logo

Miljøfyrtårn

En Miljøfyrtårn-sertifisert virksomhet er forpliktet til å jobbe målrettet med å forbedre sine miljøprestasjoner innen områdene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Miljøfyrtårn har tilpassede kriterier for ulike bransjer og sertifikatet tildeles etter en uavhengig vurdering. For å sikre kontinuerlig forbedring må alle Miljøfyrtårn-virksomheter resertifiseres hvert tredje år.

Green Key logo

Green Key

Internasjonal miljøsertifisering, med anerkjennelsen GSTC Recognition, for hoteller, mindre overnattingssteder, camping og attraksjoner. Det stilles strenge krav innen blant annet avfall, energi, vann, innkjøp, uteområder, CSR og personalinvolvering. Standarden opprettholdes gjennom årlig resertifisering, grundig søknadsprosess, krav til dokumentasjon og regelmessige audits.

ISO 14001 logo

ISO 14001

Sertifiseringen stiller krav til bedriftens miljøstyringssystem, og finnes hovedsaklig hos hoteller. Bedriften velger selv å konsentrere om de områder hvor miljøbelastningen er størst og hvor det er mest å hente på å gjøre en forbedring.

Blue Flag logo

Blått Flagg

Miljøsertifisering for strender, marinaer og bærekraftige aktivitetsbåter, som er basert på strenge krav innen sikkerhet og service, miljøledelse, vannkvalitet og miljøinformasjon. At en strand, marina eller båt er tildelt Blått Flagg er en forsikring ovenfor gjestene om at både omgivelsene og driften er ivaretatt på best mulig måte. 

Få gode ferietilbud

Book en ferdigpakket norgesferie spekket med opplevelser hos våre partnere.

Les også

Sider du nylig har besøkt